Tuesday, February 3, 2009

Aku rasa macam nak masuk PLKN...

Tarikh 31 Januari 2009. Pada mulanya aku fikir satu tarikh yang akan membuatkan aku rasa bosan untuk ke Kem Bina Semangat kat Kuala Kubu Bharu. Pergi pun 2 hari 1 malam. Tak menarik langsung. Apa yang aku dapat dalam masa 2 hari tu? Dah la pagi2 buta aku kena bertolak dari kolej aku. Hangin je satu badan aku rasa.

Tidur tersengguk sengguk perkara biasa bagi aku. Kalau dah ngantuk, naik pulak bas memang hangguk kepala je la. Budak2 lain sibuk ambik2 gambar dalam bas. Nak join macam tak terlarat. Lantak la diorang.

Sesampai je tempat yang di tuju, aku baru tau kem tu sekali dengan tempat pelatih2 PLKN melatihkan diri mereka. Menarik jugak la tempat tu. Org kata pelatih2 PLKN ni boleh pegang senapang. Berlatih macam mana pegang dan gunakan senapang. Memang sgt menarik. Best betul kalau aku pun boleh turut serta. Senang aku nak pegang senapang. Mana la tau kot2 berperang ke.

Aktiviti2 di kem ni banyak menguji diri dari segi mental dan fizikal. Walaupun cuma 2 hari saja aku berada di sana, banyak benda yang dapat aku pelajari sepanjang 2 hari tu. Sepanjang menyertai kem ni aku dapat belajar macam mana untuk mengawal perasaan marah, mengawal emosi yang tak menentu, menjadi pemimpin yang baik, berfikiran positif, menjadi seorang yang lebih berani, hadap segala kesusahan yang bakal ditempuh, menjadi org yang bertolak ansur, tak mementingkan diri sendiri, kerjasama antara satu sama lain dan yang paling penting memperoleh kesabaran yang tinggi dalam diri. Tapi tahap kesabaran manusia ada hadnya. Jangan main2 dengan kesabaran manusia.

Apa2 pun, sangkaan aku meleset pada awal pemergian aku ke kem ni. Aku tak pun rasa bosan malah rasa seronok sampaikan aku rasa nak tinggal di sana dengan pelatih2 PLKN. Kenapa la dari dulu lagi tak di usulkan latihan PLKN ni? Aku rasa macam sangat rugi zaman aku tak ada PLKN ni.

Jadi kesimpulannya, sesapa yang rasa2 diri dia yang tengah dalam kecewa ke, marah ke, kesunyian ke dan yang memerlukan ketabahan dan muhasabah diri, sila la sertai kem2 yang macam ni untuk memotivasikan diri. Tapi terpulang la kepada individu. Kalau nak seribu daya, tak nak seribu dalih...huhu...


Bapak berat benda nih..!


Ni cara2 macam mana nak berenang


Aku kerah tenaga mendayung benda nih...


aha! nama dia Atok. Aku suke dia sebab dia sgt best. Misai je camtu tapi tak garang pon. Kelakar lagi ade..


Ni la dinamakan dukungan antara pensyarah dan pelajar..hah???


Keindahan yang aku buat sendiri.. :D




Antara keindahan yang ada dalam hutan Kuala Kubu Bharu

Ye! aku sgt letih...tata~

5 comments:

nieja said...

gile sronok aku tgk
aku dgr cite dr korang pon
cam best. wah gile jeles
dah la aku demam time tu
tak dpt join :(

eh aca..
pndrive aku ngan ko lg kan?

Kuman said...

wa bestnyer!! lau lama lagi kem tu lagi la best,yay yay

cOrPsE said...

nieja : len kali ko mkn panadol 1 papan..baru sihat..hehehehe
a'ah pendrive kt aku lagi nih...bile nk?

luqman : btol..btol..! leh blajar pegang senapang...muahahaha!

nieja said...

makan pndol 1 papan?
hahaha.. byk la ko
kang xpsal2 korg wat knduri arwah
lak haha

cOrPsE said...

hahaha!
ape lak...
kasi ko tdo je...
rugi weh xjoin...hehehehehehehehehehhehehehe