Saturday, February 7, 2009

Simpang Neraka

Pada mulanya ianya hanyalah satu perbualan kosong tentang simpang neraka ni. Satu perbualan antara aku dan orang baru yang aku kenal. Aku kata pada dia "best buat tajuk lagu ni". Aku pun terpikir. Memang menarik.

Itu cerita pada awalnya. Sedang berbual rancak dengan dia melalui alam maya, mata aku tiba2 berat. Bak kata Pie kat Samsul ghau gahu dengan cara berkias menghalau Samsul dalam cerita Soal Hati, "wargh! ngantuk la. macam ada gam mata ni". Lebih kurang macam tu la dialog tu. Dia berkata dengan loghat Penang dia. Aku pun tutup laptop aku dengan harapan dapat tidur dengan aman dan mimpi yang indah2.

Elok saje aku melabuhkan mata aku, tiba2 aku rasa macam panas semacam. Aku tersedar tapi aku tak buka mata. Cuma kerutkan dahi je. Aku fikir aku nak demam. Aku pun biarkan je. Aku sambung melayari bahtera lena diulit mimpi.

Tiba2 aku terjaga. Tapi aku bukan berada dalam bilik aku. Aku berada di satu tempat yang mempunyai 3 simpang sempit. Aku berjalan dan berhenti di simpang yang pertama. Simpang pertama ni sangat cantik sebab tepi2 tu ada bunga2 yang cantik2. Wangi pulak tu. Bau bunga. Suasan simpang tu macam dekat taman bunga siap ada rama2 lagi. Aku terpegun. Tapi aku tak masuk simpang tu. Aku teruskan perjalanan untuk menuju ke simpang yang kedua.

Aku berhenti di simpang kedua. Aku berdiri di hujung simpang tu dan melihat dari jauh macam mana pula suasana dan keadaan simpang kedua ni. Simpang kedua ni agak suam2 kuku sikit. Samar2. Malap je aku tgk. Apa yang ada dalam tu hanyalah sebuah pondok buruk yang hampir roboh dan pokok yang sgt besar. Tiba2 bulu roma aku tegak. Menggigil kesejukan sebab angin sepoi2 bahasa lalu. Dgn kabus yang tak berapa nak tebal. Aku kecilkan mata aku untuk melihat dengan lebih jelas suasana simpang tu. Memang nyata cuma ada pondok buruk dan pokok besar tu saje. Aku tak masuk juga ke simpang tu. Aku teruskan perjalanan untuk menuju ke simpang ketiga iaitu simpang terakhir.

Sesampai je ke simpang yang terakhir ni, suasananya sangat gelap dan sangat menakutkan. Apa yang aku nampak cuma satu pokok besar yang sudah tamat riwayatnya. Tiada daun dan cuma ranting saje yang tinggal. Aku berdiri hujung simpang. Terbeliak mata aku tengok di hujung sebelah sana yang sangat jauh, aku ternampak timbunan api yang sangat besar dan seseorang sedang berdiri dihujung sana seperti menjaga pintu masuk dan seperti menunggu sesiapa untuk masuk ke dalam sana. Tiba2 tergerak hati aku nak ke sana. Aku pun pelik. Dengan secara automatiknya kaki aku masuk ke simpang tu tanpa rasa takut dan tanpa sedar. Dalam perjalanan masuk ke simpang tu aku dapat rasa bahang kepanasan dan di tiup angin. Ada angin pun masih terasa bahangnya seperti musim yang sangat panas di Malaysia suatu ketika dulu. Sesampai je aku dekat tempat tu, org yang jaga tempat tu tengok aku. Aku pun tgk dia. Aku tak nampak pun muka dia. Jenuh aku kerut dahi untuk jelaskan penglihatan aku. Apa yang aku nampak dia cuma menganggukkan kepalanya seperti mengizinkan aku untuk masuk ke tempat yang ada api tu. Aku pun dengan rela hati masuk ke tempat tu. Panasnya bukan main lagi. Berpeluh2 aku dibuatnya.

Dengan badan aku yang basah disebabkan berpeluh tiba2 aku terkejut dan terjaga. Mengucap panjang aku. Aku bermimpi rupa2nya. Mimpi yang indah aku harapkan tapi mimpi yang menakutkan menjelma dalam tidur aku. Syaitan Nirrojim betul la. Buat aku cuak je. Sedang aku menekup muka dan lap muka aku yang basah tu, aku termenung seketika dan bertanya, "kenapa aku mimpi macam tu? tak kan sebab aku nak buat lagu dan diberi tajuk Simpang Neraka aku dapat mimpi menakutkan?" Aku berfikir sampai ke hari ini. Untuk menyedapkan hati sendiri, aku berkata dalam hati. "Ini semua mainan syaitan. Cilaka betul!" Aku pun baring dan terus sambung tidur dengan nyenyak sekali.

*Mimpi itu mainan Syaitan*

7 comments:

reverie said...

Brutal betul mimpi tu. Memang rockers la brother ni. Lepas ni boleh la mula jenguk2 surau pulak. Untuk kelas agama la. Amin.

nieja said...

pergh
mimpi ko..
gile la haha

cOrPsE said...

revrie : tu ar...pasni nk pakse setan kasi mimpi msuk surau..xpon masjid...bleh ke cmtu? huhu

nieja : tau xpe..aku cuak weh!

nieja said...

rilex2.
ade hikmah la kot
mimpi tu kahkahkah!

ko bwa pndrive time class la
nant bg aku eh.

man ckp jmpe ko kat bkt jlil
aritu.. aku nak g gak time tu
tapi tak jadi. lau tak dpt
tgk ko pform haha

cOrPsE said...

okeh nnt aku bwk pendrive ko

tu ar...aku crk gk ko kt bukit jalil smlm...tp ko xde...apesal xfolo man skali?

nieja said...

die ajak aku,
tp time tu aku kluar
ngan aunt aku, die lmbt
inform.. lau tak mmg aku g la

cOrPsE said...

ooo...
xpe2...
nxt time leh lagi...hehehe