Wednesday, February 11, 2009

Aku tertekan kerana.....

BELAJAR

Semester akhir ni membuatkan aku lebih tertekan. Assignment sangat banyak. Minggu ni kena submit semua. 5 assignment tambah 1 lagi yang bakal menjelma dalam benak otak aku ni. Makin nak habis belajar makin sakit otak aku yang dah sedia sakit ni. Dengan memikirkan tentang tempat untuk aku melatihkan diri di alam pekerjaan iaitu latihan industri. Tambah pula peperiksaan akhir yang tak lama lagi akan berlangsung. Paling aku tak sabar untuk mengakhiri proses pembelajaran aku.

DUIT

Semester akhir ni juga membuatkan aku kehilangan banyak duit untuk melengkapkan lagi kerja2 sekolah aku ni. Kena bayar tu kena bayar ni. Tambah pula aku mempunyai kenderaan sendiri. Dah semestinya memerlukan cecair yang boleh membuatkan kenderaan bergerak. Dari dulu aku nak kerja sambilan di mana2 saje untuk mendapatkan duit lebih. Tapi bila aku sedang beriya, masa tu la kerja sekolah aku tiba2 bertimbun banyaknya. Susah bagi aku untuk bahagikan masa kerja dan belajar. Akhir sekali, hangat2 taik ayam je.

"PLEASE"

Ni la perkataan yang boleh buat aku tertekan juga. PLEASE atau TOLONG. Along aku kata "please habiskan belajar tahun ni jugak". Mami aku kata "tolong (please jugak kan?) jangan hampakan mami abah". Abah aku kata "please belajar rajin2. Study hard ye dik". Lecturer aku kata "please jawab soalan betul2. Kalau gagal rugi je dan awak dah banyak habiskan duit mak bapak awak". Kawan aku kata "please datang aku kahwin". Kawan aku yang lain kata "please datang aku bertunang". Dan banyak lagi please...please...please...please...please...sampaikan aku pun terikut guna perkataan ni. Argh!

CINTA

Mungkin juga. Apa yang aku harapkan tak kesampaian. Sekarang aku tak mengharapkan apa lagi. Aku cuma boleh bersabar, tersenyum dan tenang. Cuba untuk belajar memahami dia. Cuba untuk belajar tidak menjadi seorang yang keras kepala dan degil. Cuba untuk turuti kata2 dia. Cuba untuk tidak berputus asa. Cuba untuk lebih berfikiran positif dan cuba untuk mempertahankan hubungan. Tapi, apa maksudnya dengan bertolak ansur? Cuma aku takut sekiranya aku sudah berputus asa.

DIRI SENDIRI

Aku dapat merasakan yang aku banyak menyusahkan orang2 di sekeliling aku terutama sekali abah mami aku yang semakin lanjut usia mereka. Aku sudah banyak menyusahkan mereka selama aku hidup dalam dunia ni. Mereka mengarapkan aku untuk menjadi manusia yang lebih berguna. Mereka ingin melihat aku mengakhiri zaman bujang aku sebelum mereka pergi. Yela, dengan usia aku yang dah makin meningkat ni.


*Hati aku sekarang sudah menjadi hati batu. Dah tak heran apa nak jadi dengan aku dan sekeliling alam ni. Aku dah letih dan penat untuk aku memikirkan tentang apa yang sudah, sedang dan bakal terjadi. Banyak tekanan yang mungkin bakal aku tempuhi. Jadi, aku cuba untuk kebalkan diri aku untuk aku tempuh apa saja yang bakal mendatang. Aku cuba untuk menjadi seorng yang lebih bersabar.

6 comments:

nieja said...

susahnya nak berjaya!

hm. aku pon kusut ni
psal trip oversea lagik.
project lagik
assgment lagik
adoi nak pecah kpla

cOrPsE said...

tu blom masuk sem last lagi...
huhu...

Kuman said...

gile aa, byk tol masalah ko bile da snaraikn, huhu..

cOrPsE said...

hahaha!
tau xpe...
tu baru skit...hehehe

Atira. said...

good luck!

cOrPsE said...

thnx atira...

:)